A klasszikus fejlesztés nem veszi figyelembe a SEO alapelveit, és a webhelyet általában át kell dolgozni a keresés előrehaladása érdekében. A kötelező SEO munka és az esetleges javítások további időt és erőforrásokat igényelnek.
A SEO-alapú fejlesztési megközelítés lehetővé teszi, hogy a korai szakaszban magas keresési potenciállal rendelkező webhelyet indítson el, amely megfelel a jelenlegi SEO-követelményeknek. Ebben a cikkben elmondom, miért fontos egy SEO szakember számára, hogy a kezdeti szakaszban bekapcsolódjon a fejlesztésbe, a csapatban milyen folyamatokért felel, és hogyan segít egy hatékony, az ügyfelek áramlására kész weboldal létrehozásában.
Fejlesztési megközelítések
A weboldal fejlesztői a BDD módszertant vagy a Viselkedésvezérelt fejlesztést használják a fordításban – viselkedésen keresztüli fejlesztésben. Ebben egy vállalkozás vagy egy termék érdekei szorosan kapcsolódnak a tényleges műszaki követelményekhez.
Az ügyfél a fejlesztő számára elkészíti a kívánt felhasználói viselkedés leírását a webhelyen, a vállalkozás sajátosságai alapján. A fejlesztő megtervezi, hogy a webhely mely elemei segítenek pontosan elérni ezt a viselkedést, és hogyan reagál a rendszer ezekre a műveletekre. Kiderült, hogy a legfelhasználóbarátabb felületet hozza létre anélkül, hogy javításra lenne szükség a programozási szakaszban, amikor a kód már részben készen áll.
Egy másik népszerű megközelítés az ügyfélközpontú fejlesztés ( Customer Driven Development, CDD) . Ebben az esetben a folyamat a fogyasztóra összpontosul:
- az oldal megoldja a felhasználók aktuális problémáit;
- a célközönség jellemzőinek, igényeinek és elvárásainak figyelembevételével épül fel;
- a tervezett funkcionalitás megfelel a potenciális felhasználók elvárásainak.
A projektjeinkkel való együttműködés érdekében e két megközelítés alapján létrehoztunk egy harmadik, összetettebbet – SEO-alapú fejlesztést – a SEO-követelményeket figyelembe vevő weboldal-fejlesztést. Ugyanolyan hatékony, mint az első kettő, és segíti a vállalkozást fő céljának megvalósításában – a webhelyből történő nyereség megszerzésében az indulás után.
A SEO-alapú fejlesztés lehetővé teszi, hogy kész eszközt készítsen az online kommunikációhoz a jelenlegi vagy potenciális ügyfelekkel, amely teljes mértékben megfelel az elvárásaiknak. Az ilyen oldalakat könnyű karbantartani, és a felhasználónak nem okoz gondot információk, szolgáltatások vagy áruk megtalálása.
A SEO-alapú fejlesztés szakaszai
A SEO követelményeket figyelembe vevő weboldalak fejlesztésének folyamata több lépésből áll, és mindegyiket SEO szakember kíséri:
- Tegyen tájékoztatót az ügyféllel, hogy tanulmányozza az ügyfél igényeit.
- Készítsen versenypiaci elemzést.
- Gyűjtse össze, elemezze és formálja a szemantikát.
- Gondold át a webhely felépítését.
- Készítsen relevancia térképet.
- Készítsen prototípust és tervezési elrendezést.
- Monitor elrendezése és fejlesztése.
- Készítse elő a tartalmat.
- Tesztelje a webhelyet.
- Telepítse és konfigurálja a statisztikai adatgyűjtő rendszert.
Rövid
A weboldal fejlesztésének első szakaszában egy alap tájékoztatót készítenek az ügyfél igényeinek tanulmányozására. Meg kell érteni a jövőbeli projekt céljait és célkitűzéseit. A tájékoztató elkészítésében SEO szakember, marketingszakember, üzleti elemző vesz részt, akik ez alapján készítenek műszaki megbízást. A rövidítést nem csak a SEO-hoz használják, hanem az UX-hez és a tervezéshez, a reklámozáshoz és az SMM-hez is.
A tájékoztató kérdésekből álló szakaszokból áll, amelyek célja teljes körű információ megszerzése a vállalkozás sajátosságairól és a célközönségről. Az e szakaszokban szereplő kérdések felsorolását minden ügyfél számára egyedileg kell kiigazítani, figyelembe véve az üzleti témát és a webhely, mint promóciós eszköz feladatait.
A projektek alapjául szolgáló alapinformáció hét szakaszból áll:
- Elérhetőség;
- költségvetés és ütemterv;
- üzleti információ;
- fő versenytársak;
- célközönség: életkor, érdeklődési kör, jövedelem, döntési algoritmusok;
- mely régiókban működik a társaság;
- KPI.
Minden választ elküldünk a fejlesztőnek a munka megkezdése előtt. Minél több adatot kapunk most, annál valószínűbb, hogy az ügyfél és ügyfelei igényeit kielégítik. Az ismertető segít a fejlesztőnek megérteni, hogyan fog felépülni a munka és hogyan tervezi az ügyfél a teljesítmény hatékonyságának értékelését.
Versenyképes piacelemzés
A piacelemzést egy teljes csapat végzi: menedzser, üzleti elemző, marketingszakember, SEO szakember – együtt vizsgálják a versenytársak webhelyeit: összehasonlítják a vállalkozások üzleti tevékenységét. Ehhez elemezze:
- előnyök és hátrányok;
- USP;
- promóciós stratégia;
- a helyszín felépítése, a navigációs elvek és a kapcsolódó szolgáltatások: számológépek, keresési és összehasonlítási szolgáltatások, fizetés stb.
- forgalom és forgalmi források;
- a felhasználó kérésére adott válasz teljessége.
A forgalom és a forrásszerkezet elemzéséért egy SEO szakember felel. Ehhez a SimilarWeb szolgáltatást használom. Ez lehetővé teszi öt webhely teljesítményének összehasonlítását diagramok formájában.
A havi forgalom nagyságának elemzése segít megtudni, hogy mely eszközöket részesíti előnyben a versenytársak célközönsége, megjósolni az erőforrás terhelésének mértékét és megérteni, hogy milyen típusú forgalom fog dominálni.
A versenytársak webhelyeinek összehasonlító elemzése forgalom mennyisége és szerkezete szerint (mobil vagy asztali)
A felhasználói viselkedés elemzése lehetővé teszi, hogy kiemelje a legsikeresebb versenytársakat, és teljesítményük alapján megértse, milyen szolgáltatásokat vár egy potenciális látogató az oldalon, milyen felépítés és navigáció kényelmes és ismerős számára.
A versenytársak webhelyeinek összehasonlító elemzése a felhasználói viselkedés mutatói alapján
A versenytársak webhelyeire irányuló fő forgalmi források struktúrájának tanulmányozása lehetővé teszi az optimális stratégia kidolgozását a velük való együttműködéshez: melyek a leghatékonyabbak és hogyan kell figyelembe venni sajátosságaikat a fejlesztési folyamat során.
A versenytársak telephelyeinek összehasonlító elemzése a forgalmi források struktúrája alapján
A közönség lefedettségének statisztikája a különböző régiókban segít megtalálni az ígéretes földrajzi helyeket a promócióhoz, és többet megtudni az ügyfél piacának sajátosságairól. Ennek alapján ajánlásokat írnak a leendő webhely felépítésére és szolgáltatásaira.
A versenytársak weboldalainak összehasonlító elemzése közönséglefedettség szerint a különböző régiókban
Szemantika gyűjtése
A versenytársak vizsgálata után egy SEO szakember összegyűjti az összes lekérdezést, amelyet a felhasználók egy termék keresésekor adnak meg. Ehhez a Key Collector és a Just Magic szolgáltatásokat vesszük igénybe, segítségükkel elemezzük a szóalakok tömbjét, és kiválasztjuk, melyikük hozza a legcélzottabb forgalmat.
Kulcstartó
Csak varázslat
A lekérdezések listája klaszterekre oszlik, figyelembe véve a szándékot – a felhasználó vágyait és céljait a keresés során.
Háromféle szándék létezik:
- Információs. A felhasználó többet szeretne tudni a termékről: cikkeket, véleményeket, elemzési adatokat olvashat.
- Tranzakciós. A felhasználó már készen áll a vásárlásra vagy a megrendelésre, és ezt kifejezetten kifejezi a kérésben.
- Navigációs. Keressen egy adott márkát, védjegyet, webhelyet egy adott földrajzi helyen.
Az ilyen munka lehetővé teszi a webhelyszerkezet további tervezéséhez szükséges adatok megszerzését.
A webhely felépítése
Miután elvégeztük a szemantikai mag klaszterezését, az üzleti elemzővel és a projektmenedzserrel együtt létrehozunk egy egyszerű és intuitív struktúrát ezekre a csoportokra alapozva. Meghatározzuk a szóalakok típusait, hogy megértsük, mely szakaszok kerülnek a webhelyre.
A szerkezet kényelmessé tétele érdekében ki kell dolgoznia a konverzióhoz vezető felhasználói útvonalakat. Ezután tanulmányozza a navigációs elemeket, azonosítsa a dokumentumok és a webhely szakaszai közötti kapcsolatokat. Ez hatékony összekapcsolást eredményez a dokumentumok között.
Példa egy felhasználói útvonal tervezési sémájára a webhelyen keresztül
Az ilyen rendszerek lehetővé teszik, hogy megértsük a különféle szolgáltatások kifejlesztésének és megvalósításának szükségességét – az egyszerű számológépektől és a hasonló jellemzőkkel rendelkező áruk összehasonlítására szolgáló rendszerektől kezdve a webhely fizetési rendszeréig, a keresés megvalósításának és a látogatókkal való kommunikáció jellemzőinek: visszahívás, visszajelzési űrlap, csevegések és online konzultációk.
Relevancia térkép
Ebben a szakaszban logikai kapcsolatokat építünk ki a klaszterezett szemantika és a létrehozott struktúra között. Összekapcsoljuk az összeállított klasztereket a fizikai adathordozó oldalakkal. Mindezt egy táblázatba tesszük, ahol a kulcsszavak az oldalaknak megfelelően vannak elosztva. A táblázatnak a következő oszlopokat kell tükröznie:
- kulcsszavak csoportja;
- frekvencia;
- teljes gyakoriság csoportonként;
- kérések: tájékoztató / kereskedelmi;
- lekérdezések: geofüggő / geofüggetlen;
- Fürt URL
- további műveletek ezzel a klaszterrel: módosítás, optimalizálás, új oldal létrehozása, felosztás stb.
A relevancia térkép segítségével egyértelműen bemutathatjuk a felhasználók lehetséges útvonalait, és megjósolhatjuk a problémákat, amelyekkel szembesülni fognak. Ugyanakkor speciális tervezési elemeket gondolnak ki, amelyeknek a látogatót a célművelet végrehajtására kell ösztönözniük.
Prototípus készítés és tervezési elrendezés
A webhely prototípusa a fő dokumentumok interaktív vázlata, amely bemutatja az információs blokkok működését és elrendezését. A prototípus célja annak bemutatása, hogyan fog kinézni és hogyan fog működni az oldal, kapcsolatokat kiépíteni a webhely fő moduljai között és megtervezni azok kölcsönhatását.
Ebben a szakaszban a SEO szakember ellenőrzi a kész prototípust és elrendezést a szükséges elemek jelenlétében.
Prototípus elemek:
- CTA (cselekvésre ösztönzés) gombok;
- kapcsolatok;
- logó;
- navigációs elemek;
- visszajelzési és felmérési űrlapok, számológépek stb.
- illusztrációk sematikus ábrázolása;
- tartalom blokkok;
- fejléc és lábléc.
A projekt prototípusa az Axure RP és az Figma szolgáltatások felhasználásával készül.
Példák a Figma prototípusaira
Mielőtt megmutatná az eredményt az ügyfélnek, a SEO szakember, az UX tervezője és a projektmenedzser értékeli a prototípusok és a navigáció használhatóságát, tesztelje az átalakításhoz vezető összes fő elemet.
Elrendezés és fejlesztés
Egy SEO szakember egy tesztelővel és egy projektmenedzserrel együtt részt vesz a közvetlen fejlesztési és elrendezési folyamatokban. Fontos pontokat ellenőriz:
- navigáció és belső összekapcsolás;
- zsemlemorzsa, menük, összekötő tömbök;
- terjesztő, kanonikus és lapozásos oldalak;
- fejlécek és oldalak strukturálása;
- mikro-jelölés;
- telefonok és e-mail címek elérhetősége;
- indexelő vezérlőfájlok;
- letöltési sebesség;
- kanonikus oldalakra mutató címkék jelenléte, ha az erőforráson oldalszámozást használnak;
- 404-es hibaoldal jelenléte;
- a felmerülő hibák és azok előfordulási lehetőségeinek kidolgozása;
- elemek a tartalom közzétételéhez.
Fontos, hogy a webhely reagáljon az összes képernyőfelbontásra és képarányra. Az interneten a mobil forgalom mennyisége továbbra is növekszik, így az adaptív elrendezés továbbra is a szabvány minden weboldal vagy portál fejlesztésében.
Tartalom-előkészítés
Elérkeztünk ahhoz a szakaszhoz, amikor a SEO szakember a tartalomkezelővel együttműködve tölti ki az oldalt. Ebben segítségükre vannak a statisztikák a felhasználói viselkedésről a keresésben, a szóalakok használatáról, valamint a szemantika elemzése után kapott adatok.
A SEO szakember statisztikai elemzést végez a kulcsszavak sűrűségének azonosítására a webhely szövegében, technikai feladatot állít össze a copywriter számára. A következő fontos paramétereket jelzi:
- a szavakban vagy szimbólumokban szereplő szöveg mennyisége;
- az alapvető szóalakok listája;
- ajánlások a szövegben előforduló szavak előfordulásának számáról és formáiról;
- ajánlások a cikk felépítésére és tartalmára vonatkozóan;
- további információk, amelyek segítenek a szövegírónak a téma lehető legteljesebb feltárásában.
Miután a szöveg elkészült, a SEO szakember ellenőrzi a fő szempontokat az előfordulások száma alapján, és benyújtja az anyagot az oldalon való elhelyezésre. Fontos, hogy a szöveg releváns legyen a felhasználó kérése szempontjából, és legalább 80% -kal egyedibb legyen.
Tesztelés
A projektet tesztelő és SEO szakember teszteli. Ellenőrzik:
- A webhely sebessége. A mobil eszközök optimális mutatói 40+, az álló számítógépek esetében – 80+.
- Hibakódot adó oldalak jelenléte. A hibaoldalak azt jelzik, hogy az erőforrás instabil, ami negatívan befolyásolhatja az indexelést.
- Megszakadt linkek és képek.
- Szerver válaszkódja. Az oldalaknak vissza kell adniuk a 200-as kódot, az oldalak átirányítása – a 301-es kódot. Nem lehetnek olyan dokumentumok, amelyek 500 szerver hibát adnának vissza.
- Ismétlődő oldalak. A keresőmotor indexbázisában található nagyszámú másolat büntetést vonhat maga után.
- Nincsenek üres vagy duplikált metacímkék.
- A webhelyen található mikrocímke helyessége. Érdemes a schema.org és az Open Graph formátumok mikrojelölését használni, ezek a legnépszerűbb és legkorszerűbb formátumok.
- Átirányítások. 302 átirányítást kerülni kell.
- Válaszkészség: az elrendezésnek megfelelően kell működnie a mobileszközökön.
Statisztikai adatgyűjtő rendszerek telepítése és konfigurálása
A hatékonyság felmérése és a további fejlesztés módjainak felvázolása érdekében elemezzük a webhely felhasználói műveleteit, statisztikákat gyűjtünk és jelentéseket készítünk a szükséges KPI-kről. Az elemző, aki SEO szakember vagy marketingszakember lehet, beállítja a célkövetést és jelentéseket készít a különféle adatszeletekről a Yandex.Metrica, a Google Analytics és a LiveInternet szolgáltatásokban.
Fontos mutatók:
- részvétel;
- forgalmi források;
- nézetek mélysége;
- hibázási ráta;
- a helyszínen töltött idő;
- a célok elérése.
Tehát látjuk a KPI-k végrehajtásának mértékét, amelyeket a rövid ismertetés megemlített, ami azt jelenti, hogy azonosítani tudjuk a jövőbeni jövedelem növelése szempontjából problémás területeket és üzleti növekedési pontokat.
Eredmény
A SEO-orientált fejlesztési megközelítés részeként a SEO szakember szerepe minden szakaszban jelentős. A teljes folyamatot az elejétől a végéig kísérve végrehajtja a keresőoptimalizálás összes követelményét, hogy az oldal készen álljon az ügyfelek áramlására. Tapasztalataink alapján ez sokkal kényelmesebb és hatékonyabb, mint a szokásos fejlesztés későbbi optimalizálással.