Felszállhat egy új közösségi hálózat 2021-ben? És ha zárva van, és csak meghívóval juthat el oda? Úgy tűnik, hogy a válasz nyilvánvaló – kevés esély van arra, hogy gyorsan népszerűvé váljon az új webhelyen. Sok közösségi hálózat létezik, ezen a piacon magas a verseny, és nehéz felkelteni a felhasználók figyelmét. De ekkor megjelenik a Klubház.
Egy kis történelem
A Clubhouse egy zárt közösségi hálózat, amelyet 2020 márciusában indítottak. Kommunikálni csak hang segítségével lehet audio csevegésekben. A regisztráció meghívóval történik. A hozzáférés csak az iPhone tulajdonosainak szól, mivel az Android készülékek verziója még fejlesztés alatt áll.
A platformot a Google bevándorlói, Paul Davidson és Rohan Seth hozták létre. Két hónapos fennállás után, 2020 májusában 1500 embert regisztráltak a közösségi hálózaton. De ami fontos – ezek nem hétköznapi felhasználók voltak, hanem kockázati befektetők, popsztárok, színészek, politikai megfigyelők. 2020 végére a Klubházban 600 000 ember élt. Február elejére – már 3,6 millió.
A Google Trends szerint Oroszországban és a világon a “Klubház” szóra irányuló keresési lekérdezések legnagyobb növekedése január végén – február első felében következett be.
A Google Trends szerint növekvő érdeklődés az oroszországi klubház iránt
A Google Trends szerint növekvő érdeklődés a klubház iránt a világon
Mi okozta ezt az érdeklődést?
A Mask és Zuckerberg effektus
Az új közösségi hálózat iránti érdeklődés növekedését Elon Musk és Mark Zuckerberg váltották ki, akik a The Good Time Show közösségi hálózat beszélgetős műsorában nyilatkoztak.
Január 31-én Musk a Clubhouse élő közvetítésébe ment, hogy beszéljen a Neuralink startupról, amely chipet ültetett be egy majom agyába. A hallgatók maximális száma csatlakozott a műsorhoz – 5 ezer fő.
Beszéd bejelentése Mask Ilona Twitter-fiókján
Néhány nappal később Mark Zuckerberg megjelent ugyanazon beszélgetős műsor egyik adásában. Ettől a pillanattól kezdve a közösségi hálózat iránti érdeklődés növekedését már nem lehetett megállítani.
Hogyan lehet regisztrálni a Klubházban
A közösségi hálózatba való bejutás fő módja, ha meghívást kapunk egy regisztrált felhasználó linkjével. Ha a barátaid között nincs ilyen, mehetsz meghívót keresni az interneten.
Érdemes megpróbálni speciális beszélgetéseket keresni a Telegramban, ahol a meghívók cseréjét szervezik. A szabályok egyszerűek – meghívót kap, elmegy az alkalmazásba, regisztrációkor meghívókat kap, amelyeket továbbít a következő csevegés résztvevőinek.
Megvásárolhatja a dédelgetett meghívót. Például az eBay-en számos ajánlat kínál hozzáférést a Klubházhoz.
Magának a közösségi hálózatnak a várólistájára is felkerülhet. Ehhez telepítenie kell az alkalmazást az iPhone készülékre, és hozzáférést kell biztosítania a névjegyekhez. Ha a felhasználó barátai már vannak regisztrálva a Klubházban, értesítést kapnak, és jóváhagyhatják a nevezést.
Hogyan működik a Klubház
A regisztráció után a közösségi hálózat felajánlja egy profil kitöltését, feliratkozást más felhasználókra és kategóriák kiválasztását érdeklődés szerint. Ezek alapján az algoritmusok kiválasztják azokat a “virtuális helyiségeket”, amelyekben a kommunikáció zajlik.
Minden szoba legfeljebb 5 ezer ember befogadására alkalmas. A kommunikáció hanggal zajlik, a közösségi hálózaton nincsenek szöveges csevegések és videók. A beszélgetéseket sem menti. A teremben zajló beszélgetést valamilyen témának szentelik: sport, politika, művészet, internetes hírek. A felhasználó csatlakozhat egy érdekes beszélgetéshez, vagy maga nyithatja meg a szobát a csevegés megkezdéséhez.
Minden résztvevő előadókra és hallgatókra oszlik. Az elsők szólnak, megosztják véleményüket a témában, a másodikak meghallgatják és kérdéseket tesznek fel, ha akarják. Ehhez egy speciális funkció biztosított – “emelje fel a kezét”. Ezen kívül a helyiségekben vannak moderátorok, akik figyelemmel kísérik a beszélgetést és átadják a szót az előadóknak.
Miért olyan jó a Clubhouse?
Azok a felhasználók, akik egy ideje tesztelték a Clubhouse-t, összehasonlítják a közösségi hálózat formátumát a podcastokkal. A Klubház és a podcastok közötti fő különbség az, hogy minden beszélgetést élő felvétel nélkül folytatunk. A felhasználó kiválaszthatja, hogy mely témák érdeklik, és csatlakozzon ahhoz a szobához, ahol egy híresség vagy egy jó szakértő beszél. Ugyanakkor egy hétköznapi embernek lehetősége van kérdéseket feltenni egy olyan csillagnak vagy szakembernek, akivel a való életben soha nem találkozhatott.
Ha nem akar beszélgetni, a felhasználó egyszerűen meghallgathatja a beszélgetéseket útközben, sétálva, sportolva vagy főzve. Az audio formátum lehetővé teszi.
Christina Lyaptseva, az AGIMA Clubhouse PR igazgatója egy kizárólag hangkommunikáción alapuló közösségi hálózat. Mentoromtól értesültem erről a közösségi hálózatról, aki meghívót adott nekem.
Ami a tapasztalataimat illeti, tetszett. A közösségi hálózat lehetővé teszi, hogy gyorsan beszélgethessen egy érdekes témáról teljesen más emberekkel. Például olyan ember vagyok, aki semmit sem ért a festészettől, de általában ez a történet érdekes számomra, – betévedtem a művészetnek szentelt témába. Különböző srácok voltak Skandináviából, az Államokból, Tajvanról. Beszélgettek arról, hogy mit csinálnak, milyen kiállításokat szerveznek, mikor kezdtek festeni, stb. Mindenki megosztotta tapasztalatait, nem voltak mérgező beszélgetések. Szerintem nagyon jó, ha teljesen más emberekkel beszélgethet, akiket ugyanaz a téma érdekel, vagy csak valami újat tanulhat.
A Clubhouse egy olyan kulisszatitkokkal zajló társadalmi hálózat, ahol kommunikál barátaival. Egy dolog egy bejegyzést írni a Facebookra, a másik pedig az, hogy hangosan kommunikálj az emberekkel. Sokkal közelebb van, közelebb. Számomra úgy tűnik, hogy ott találhat barátokat, sőt szakmai kapcsolatokat is, hogy megbeszélhesse fájdalmait. Szerintem ez a történet mindenkiben visszhangzik.
További plusz az angol tudás hűvös pumpálása.
Jekatyerina Kondratijeva, az eLama marketingkommunikációs vezetője. Mit szeretek a klubházban:
- Hozzáférhetőség és nyitottság
A regisztráció után egy személy csatlakozhat bármelyik nyitott terembe, vagy létrehozhatja sajátját.
- Elitizmus
A Clubhouse-ban lehetősége van beszélgetni olyan emberekkel, akikkel valószínűleg nem találkozik az életben vagy a Facebookon. Például a legjobb vállalatok, sőt Elon Musk is. Nem világos, hogy ez rendelkezésre áll-e, ha túl sok a Clubhouse felhasználó. Most az oldal privilégium érzetet ad, mivel nem mindenkinek van meghívója.
- Új lehetőségek
A klubház gyökeresen eltérő tartalmi megközelítést alkalmaz: ezek nem podcastok, hanem élő kommunikáció. A felhasználók szünetet tarthatnak az Instagram és a Facebook túláradó látványaiban. Azok, akik nem az Instagramon vagy a TikTokon lőttek, szerencsét próbálhatnak az új oldalon.
Melyek a Clubhouse hátrányai
Minden előnyével együtt az új közösségi hálózatnak számos hátránya van. És ez nem csak a meghívás megszerzésének nehézsége és az alkalmazás Android-verziójának hiánya.
Jekatyerina Kondratijeva, az eLama marketingkommunikációs vezetője, ami nem tetszik:
- Korlátozás
Nincs Android alkalmazás, csak az iOS felhasználók tölthetik le az alkalmazást.
- Komplex felület
A regisztráció után nincs útmutató vagy utasítás, a felület nem nyilvánvaló – mindent próbával és hibával kell megtanulni. Például nem nyilvánvaló, hogyan lehet kilépni a szobából és kikapcsolni a hangot: úgy tűnik, hogy amikor kilép az alkalmazásból, akkor mindennek abba kell hagynia a munkát, de mégsem. A szobából való kilépéshez kattintson az ikonra, ahol két ujj fel van emelve.
Az alkalmazás egyébként a háttérben is fut, oszlopokban is. A hangszórók azonban csak a hangot reprodukálják: a beszédet a telefon hangszórói továbbítják.
- Vannak szabályok, de senki sem ismeri őket
Nincsenek előírt helyszíni szabályok. Talán külföldi változatban vannak, azonban még nem az orosz változatban. Csak néhány feltételezés adódik át szobáról szobára. Például azt, hogy nem lehet káromkodni és megbeszélni a politikát.
A szobákban nem rögzíthet beszélgetéseket. Azt mondják, hogy történt egy incidens: az egyik résztvevő nyilvántartást vezetett, ennek következtében mind a számláját, mind az őt meghívót blokkolták.
Néhány csatornában kialakulnak saját rituáléik is: például azt mondani, hogy “Nagy, Atyám”, amikor egy új résztvevő lesz a beszélő. Olyan szokás a “Ki ő és miért van szükség német Klimenkóra” szobában.
A szobákban egyfajta “taps” is hallatszik, ami megzavarja az újonnan érkezőket: nem kell tapsolni, gyorsan be- és kikapcsolni kell a mikrofonokat.
- Szoba vagy álom
Ha nincs résztvevő a teremben, akkor bezáródik. Emiatt az emberek szó szerint nem alszanak éjszaka, és szolgálatban vannak. Ami nem mindig kényelmes, különösen, ha minden résztvevő ugyanazon időzónában él, hasonló alvási szokásokkal.
- Kevés tartalom az oroszul beszélők számára
A Klubházban nincs sok oroszul beszélő szoba, és a meglévők elsősorban a marketinggel és az online reklámozással kapcsolatosak. Az oroszul beszélők számára egyelőre csak egy hivatalos szoba van a Klubházból.
- Nem világos, hogyan kell használni az üzletet
A Klubházban nincsenek linkek, és a csatornadminisztrátoroknak küldött adományok fogadásán kívül nincsenek nyilvánvaló bevételi lehetőségek. A hallgatók kártyaszámot kérnek, vagy másolnak egy kártyaszámot a moderátor profilleírásából.
Következtetés helyett
Néhány felhasználó már a Tikhouse és az Instagram “gyilkosának” nevezi a Clubhouse-t. De vajon? Elveszíti-e a közösségi hálózat egyediségét, amikor nagyszámú felhasználó fér hozzá, és a beszélgetési témák hétköznapibbá válnak? Várhat-e a Google+ sorsa a Clubhouse-ra, amely iránt először is nagy volt az érdeklődés? Ezekre a kérdésekre még nincs válasz. Csak az új trend megfigyelése marad.