A formátumok, a témák, a kulcsszavak, a célok vagy a promóciós módszerek kiválasztásakor fontos, hogy ne csak a YouTube-csatornád történeti adatait vegye figyelembe, hanem azt is, hogy mit és hogyan csinálnak a versenytársak – hasonló tematikus webhelyek átfedésben lévő célközönséggel:
- milyen eredményeket értek el már és milyen gyorsan haladnak tovább;
- mekkora az átlagos elkötelezettség a videókkal kapcsolatban;
- melyik tartalom került be sikeresen és melyik nem sikerült;
- milyen kulcsszavakat és címkéket használnak stb.
Kitaláljuk, hogyan lehet először megtalálni, majd elemezni a versenyképes YouTube-csatornákat.
Tematikus YouTube csatornákat keresünk hasonló közönséggel
Többféle módon lehet megtalálni a YouTube-csatornákat, amelyek nagyjából azonos közönségért versengenek. Jobb, ha különböző lehetőségeket használ egy nagyobb és érdekesebb lista összegyűjtéséhez.
1. Keresés
Kereshet néhány fő kulcsszót, amelyet YouTube-csatornája hirdet, és megtekintheti az ugyanazon lekérdezésekért versengő csatornák videóit.
Ha még nem végzett optimalizálást, és még nem választotta ki a kulcsszavak listáját, akkor fogadhat olyan kérelmeket, amelyekre a csatornát már keresik és megtalálják. Ezek az információk a Creative Studio forgalmi forrása: YouTube keresési jelentésben találhatók.
Hasonlóképpen kereshet versenytársakat hashtagek alapján is – ezek további szavak és kifejezések, amelyek egy adott témát, a videó címsorát tükrözik. A rendszeres lekérdezések és a rácsos hashtagek keresési eredményei eltérnek.
2. Ajánlott videók
Ismét szükségünk van a Creative Studio jelentésére, csak egy kicsit másra: Forgalmi forrás: Ajánlott videók . Hasonló témájú videókat mutat, amelyeket a nézők átállítottak az önre. Azok a csatornák, amelyekre az ilyen videókat feltöltik, versenyképesnek tekinthetők, mert velük közös a célközönség.
Ugyanilyen hasznos jelentés az “Egyéb nézők számára érdekes videók” . Igaz, csak az elmúlt hét statisztikáit mutatja, és a fiatal csatornáknak gyakran hiányoznak az adatok a megjelenítéshez.
3. A szolgáltatások értékelése és a bloggerek cseréje
Alternatív megoldásként további csatornákat is kiválaszthat értékelések (Whatstat, Livedune) és cserék (Epicstars, Vlogster, Prolog) segítségével. Az előbbi tematikus fejlécében top bloggereket találhat, míg az utóbbiak – középparasztok és kezdők egyaránt. Ugyanezek az eszközök hasznosak lesznek a versenytársak elemzéséhez.
Fontos mutatók alapján követjük és elemezzük a versenyzőket
Meghatároztuk a versenyképes YouTube-csatornákat, mostantól rendszeresen (például kéthetente) gyűjthet hasznos adatokat, különféle mutatók alapján értékelheti a versenytársakat. (Kényelmesebb lesz az összes információt összehasonlító táblába vinni és rendszeresen frissíteni.)
1. Manuális elemzés és böngészőbővítmények
Kezdheti a létrehozás és a promóció alapvető mutatóival: előfizetők, megtekintések, videók száma. Ez az információ alapértelmezés szerint magában a YouTube-ban található meg, és speciális eszközökkel: VidIQ, TubeBuddy, Clever.
Az ilyen eszközök segítenek további, esetleg még fontosabb adatok gyűjtésében is. Például a nézetek megszerzésének sebessége, a felszólítások és a splash képernyők száma, a kulcsszavak és a címkék, a keresési pozíciók, az elkötelezettség.
2. Közösségi média elemzési platformok
Segítenek a versenytársak elemzésének automatizálásában, vagyis rendszeresen összegyűjtik a legfontosabb mutatókat (elkötelezettség, nézetek, optimális publikációs idő stb.), Dinamikusan és utólag értékelik őket, összehasonlítják a különböző csatornákat.
Ha böngészőbővítményekkel dolgozva ingyenes funkciókkal juthatunk ki, akkor az SMM platformokhoz (LiveDune, FanPage Karma, Popsters) előfizetés szükséges. Ez a lehetőség azonban nagyon kényelmes, ha nem csak a YouTube, hanem más közösségi média és azonnali hírvivők is vannak.
3. Blogger-cserék és minősítési szolgáltatások
Adatbázisaik nem tartalmazzák az összes YouTube-csatornát, de a meglévők számára sokkal több adatot kaphat, mint amennyit a kiterjesztések és az SMM-szolgáltatások nyújtanak. Például a hirdetések tartalmára, a demográfiai adatokra, a földrajzra és a hirdetési költségekre, a Google Adsense becsült bevételeire.
Az eszközök többsége (Prolog, Vlogster, Socialblade, Whatstat) ingyenes, egyesek (például Epicstars, Getblogger) csak előfizetés feltöltése / megvásárlása után használhatók.
Összefoglaljuk
A versenyelemzés – a saját YouTube-csatornád elemzésével párosulva – sok hasznos adatot tartalmaz a fontos döntések meghozatalához:
- promóciós célok meghatározása (KPI-k az előfizetők számára, nézetek, elkötelezettség stb.);
- témák és formátumok kiválasztása, optimalizálási szabályok és videótervezés;
- a publikációk optimális gyakoriságának, a videók időtartamának meghatározása stb.
A keresési eredmények és a versenytársak elemzése a YouTube-on szintén jól jön a fizetett promóciós módszereknél. Tehát az előfizetőkről és az elkötelezettségről szóló információk, a kulcsszavak (címkék) listája és maguk a versenyképes csatornák felhasználhatók a videohirdetések beállításához (promóció a YouTube-on a Google Ads-en keresztül).